radyo dinle
Címlap Tanácsok

Ügyfelek

Az Ön adatai

Az Ön IP száma
54.196.110.222
United States United States :
Böngésző
Unknown Browser Unknown Browser
Operációs rendszer
Unknown Operating System Unknown Operating System

Névnap

Ma 2018. május 20., vasárnap Bernát és Felícia napja van. Holnap Konstantin napja lesz.

Látogatók

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterMa183
mod_vvisit_counterTegnap212
mod_vvisit_counterHónapban5073

Ki olvas minket

Oldalainkat 17 vendég böngészi

Képek

Img_2504.jpg

Designed by:
SiteGround web hosting Joomla Templates
Autógumi tanácsok
PDF Nyomtatás E-mail

Autógumi kiválasztása és a KRESZ

 

Az autógumi kiválasztásakor mindenekelőtt a KRESZ szabályait kell figyelembe venni.
A KRESZ előírja, hogy az autóra tilos olyan autógumit szerelni, amelyeken az adott jármű konstruktőre által megadott legnagyobb teherbíró képességnél kisebb teherbírási index vagy sebesség-kategória jel van feltüntetve (a KRESZ 1994. 10. 24-i rendelettel kiegészített R59 sz. cikke).

A KRESZ előírja, hogy egyazon tengelyen az abroncsok legyenek:

  • azonos márkájúak
  • azonos méretűek
  • azonos felhasználási kategóriájúak (pl.: országút, hó, terepjáró)
  • azonos felépítésűek (diagonál vagy radiál)
  • azonos sebesség kategóriájúak (T, H, V, W...)
  • azonos teherbíró képességűek



Mikor cseréljem le a gumikat ?

 

Az autógumik a hatósági előírások szerint a személyautó abroncsok esetében 1,6mm, a teherautó abroncsoknál 3mm profilmélységig használhatók. Az előírt profilmélységnek a futófelület teljes szélességében el kell érnie a fenti értékeket. Szinte az összes abroncson megtalálhatók a mintaárokban az ú.n. kopásjelzők, melynek helyét az abroncs vállrészén TWI (Tread Wear Indicator) felirattal, vagy kis nyíllal, háromszöggel jelölik. Ha az abroncsok annyira kopottak, hogy a kopásjelzők elérik a futófelületet, haladéktalanul ki kell cserélni azokat.

Téli autógumi esetén azért ajánlott előbb cserélni, mert egy kopott abroncsnál a lamellák sokkal kevésbé rugalmasak, így havon jóval kevesebb húzó- ill. fékezőerőt képesek kifejteni.

 


 

Váltóméretek

 

Váltóméret alatt az eredeti gumiabroncs átmérőjével megegyező (+-2% tűréshatáron belül levő) méreteket értjük.

Az eredeti kerékmérethez képest plusz egy-két mérettel eltérő abroncsok általában felszerelhetők az autóra (pl. 195/65 R15 helyett 205/50 R17, természetesen felni cserével együtt), kisebb méretű keréktárcsa azonban a fékszerkezet miatt nem biztos, hogy felszerelhető. Azonos keréktárcsa méretnél váltóméret példa: (195/60R15 helyett 185/65R15).

Nagyobb eltérés esetén már elképzelhető, hogy komolyabb beavatkozásra (pl. nyomtávszélesítő alátétek felszerelésére) van szükség. Az autójára felszerelhető abroncsok méretéről az autó kézikönyvében talál pontos útmutatást. Az autógyártók némely típusok esetében olyan méreteket is megadnak, melyek a fentiek értelmében nem váltóméretei egymásnak, de a kézikönyvben szereplő méretek minden esetben nyugodtan felszerelhetők az autóra.

Váltóméret számológép

 


 

Miért kell betartani a sebesség indexeket?


Ami a nyári autógumikat illeti:

A hatóságok a gépjármű bevizsgálásakor megadják az eredetileg felszerelt és a jármu jellemzőinek megfelelő abroncsok sebesség kódját és terhelési indexét. A méretet, a sebesség kódot és a terhelési indexet a konstruktor határozta meg (és a gyártó hagyta jóvá) a maximális biztonság, élvezet és kényelem érdekében. A sebesség kód nemcsak a sebességhatárt jelzi, hanem egyúttal egy olyan kényszerítő körülményekkel szembeni ellenállási index is, amely a BIZTONSÁG, a TELJESÍTMÉNY és a MAGATARTÁS közötti legoptimálisabb kompromisszumnak felel meg.

Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy magasabb sebesség kóddal rendelkező abroncsot bármikor fel lehet szerelni. Erre vonatkozólag 1995. január 1-je óta létezik a KRESZ R 59 sz. cikkéhez a 92-93 sz. európai irányelv 3.4 sz. kiegészítése, mely a következőket mondja ki:
"tilos a KRESZ II. fejezetében felsorolt gépjárművekre és utánfutóikra olyan abroncsokat szerelni, amelyeken az adott jármű konstruktore által megadott legnagyobb teherbíró képességnél kisebb terherbírási index vagy sebesség-kategória jel van feltüntetve.

Ami a téli autógumikat illeti:

A téli gumiabroncsok esetében megengedhető, hogy a sebesség index kisebb legyen, mint az eredeti abroncsoké volt, de az utazási sebességet ebben az esetben ennek a kisebb értéknek megfelelően kell megválasztani. Ekkor a gépjármu belsejében, a gépkocsivezető által jól látható helyre fel kell ragasztani az alacsonyabb sebességre emlékeztető címkét.

 

 


 

Miért van szükség téligumira ?

 

A téli közlekedés mindig kevésbé kiszámítható, mint a nyári, függetlenül attól, hogy az út havas, jeges vagy egyszerűen csak vizes, a felület mindig kevesebb tapadást biztosít télen, mint nyáron. 7°C alatt a nyári abroncsok teljesítménye romlik, ezért tanácsos gépkocsiját téli gumikkal felszerelni.

Az abroncs alatti víz elvezetésére szolgáló speciális formájának köszönhetően a téli gumi csökkenti a vízen csúszás veszélyét. Tapadása és irányíthatósága sokkal jobb, mivel futómintázata jóval mélyebb, mint a nyári gumiké. Tulajdonképpen a téli abroncs futómintázata sokkal több lamellát tartalmaz, mint a nyári gumiké, hogy jobban tudjon kapaszkodni a havon. A téli gumi speciális, szilika tartalmú (szilícium-dioxidos) gumikeverékből készül, amely jobban megtartja rugalmasságát a hidegben és hatékonyabb fékezést biztosít.

 

 


 

Téligumi méreteválasztás.

 

Gyakran felmerülő kérdés, hogy télen milyen méretű abroncsokat célszerű felszerelni. Általános vélekedés szerint ajánlott a nyári abroncsoknál egy mérettel keskenyebb gumiabroncsok felszerelése. Ez néhány kiegészítéssel élve igaz. Télen általában takarított, jellemzően latyakos utakon közlekedünk, ilyen útviszonyok mellett valóban jobb a keskenyebb abroncsok felszerelése, mert a keskenyebb méretből eredő nagyobb felületi nyomás miatt az abroncs könnyebben kidolgozza maga alól a nedvességet, latyakot. Azt azonban tudni kell, hogy száraz úton a szélesebb abroncsoknak mindenképpen jobb a tapadása.

Az eredetitől eltérő méretekről minden esetben tájékozódjon az autó kézikönyvében, vagy kérje ügyfélszolgálatunk segítségét!

 

 


Óvja a gumiabroncsait a sérüléstől !

 

Nem kellően körültekintő vezetéssel, éles tárgyakba ütközve és járdára való felállásnál megsérülhet a gumiabroncs. A gumiabroncs belső szerkezete rejtett, esetenként azonnal nem észlelhető sérüléseket szenvedhet. Ha ilyen jellegű sérüléseket észlelne, mindenképpen szereltesse le azonnal a gumiabroncsot a keréktárcsáról és adott esetben cseréltesse ki !

A javító spray csak szükségmegoldásként alkalmazható gyors javításra, rövid távolság megtételére a legközelebbi szakszervizig. A tömlő nélküli (tubeless, TL) gumiabroncsba nem ajánlott tömlőt helyezni.

Ha elkerülhetetlen, hogy járdára vagy egyéb akadályra felhajtson, csak egészen lassan, a kerekkel a járdaszegélyre merőlegesen tegye.
Rendszeresen ellenőrizze, hogy gumiabroncsain nincs-e sérülés, kitüremkedés vagy belefúródott idegen tárgy. Ez különösen fontos a H, V, W, Y vagy ZR sebességindexű gumiabroncsoknál, mivel ezek nagy terhelésnek vannak kitéve. Ezeket a gumiabroncsokat nem ajánlott javítani.

 


 

 

 



 

.
 

Keresés

Ajándék Akciók

Akciós autógumik

Goodyear Hydragrip
Goodyear Hydragrip


Semperit Master Grip
Semperit Master Grip


ALPIN A3
ALPIN A3


Goodyear Duragrip
Goodyear Duragrip


Dayton D320
Dayton D320


Gyártók



Szavazások

Ön használ téligumit ?
 

Projekt információk

, Powered by Joomla! and designed by SiteGround web hosting